Bewonersportret Worcflow: Hugo de Wolf en Jarno Kraayvanger

WORCFLOW – Hugo de Wolf & Jarno Kraayvanger

Het werk van de mannen van Worcflow zit diep verweven met De Compagnie, Hugo de Wolf heeft de website gebouwd en gevuld met eigen beeldmateriaal en de Bewonersportretten waren een idee van Jarno Kraayvanger. “Ik wilde naar buiten brengen dat het steeds minder om het gebouw gaat dat gevuld moet worden, maar meer een zakelijk dorpje is. Waar je bij elkaar op de koffie gaat, maar ook al je zakelijke vragen beantwoord ziet worden. De portretten zijn een manier om de bewoners te leren kennen en te bedenken of je aan zou willen sluiten.” Uiteraard maken zij dus ook de foto’s die bij de Bewonersportretten horen en dat betekende deze keer dus dat het tijd was voor een selfie!

Bewonersportret Worcflow - Jarno KraayvangerIn mei 2014 beginnen Hugo en Jarno samen Worcflow. “We hebben elkaar leren kennen via de Nationale Beeldbank, Jarno werkte daar freelance als beeldredacteur en ik leverde stockfoto’s aan via mijn bedrijf Corepics. Later heb ik bij de Nationale Beeldbank ook een bedrijf opgezet voor fotografie in opdracht en daardoor zijn we begonnen met samenwerken aan projecten. Steeds vaker vielen we op elkaar terug en zagen we competenties en aanvullingen bij elkaar. Samenwerken was dus de perfecte stap”. “We hebben daardoor ervaren dat de aanvulling op werkgebied en de klik op persoonlijk gebied er is”, voegt Jarno toe.

Beide mannen hebben zichzelf het vak geleerd. Al tijdens zijn studie ICT is fotografie Jarno’s grote hobby en dat geeft hem uiteindelijk een grote voorsprong in een studie fotografie. “Toen ik mijn eerste opdracht kreeg om te fotograferen voor een autosport website besefte ik pas dat het echt een beroep kon zijn”. Hugo werkte op de research afdeling bij Corus toen hij een gat in de markt ontdekte. “Ik had een koffiezetapparaat ontwikkeld en toen ik de kans kreeg om dat product op de markt te zetten had ik behoefte aan foto’s, maar die kon ik nergens vinden. Toen heb ik een camera gekocht en het zelf opgepakt.” “Zo kwam Hugo er achter dat op het moment dat je beeld nodig hebt, je iemand moet hebben die het goed kan vastleggen, maar ook verstand heeft van het product en proces”, vult Jarno aan.

Bewonersportret Worcflow - Hugo de Wolf

Op deze behoefte aan goede fotografen met technische kennis en ervaring speelt Worcflow graag in. “Onze fotografie stijlen zijn anders, maar daardoor juist aanvullend. Hugo’s stijl is meer industrieel en technisch en mijn stijl is meer maatschappelijk en lifestyle. Vanuit onze overlappende competenties is een nieuwe markt ontstaan voor fotografie in de industriële sector.” Het liefst willen de mannen hiervoor van begin af aan betrokken zijn bij een marketingproces. “We zitten soms aan tafel bij bedrijven die niet eens een marketing afdeling hebben. Zij zoeken een partij die voor hen na gaat denken hoe ze überhaupt hun marketing moeten vormgeven of een jaarverslag visueel kunnen aanvullen. Wij stappen dan graag dat proces in en zetten de mensen aan het denken over het bedrijf”, legt Jarno uit. “Daarom vermarkten wij onszelf ook niet als fotografen of filmmakers, maar als visuele marketeers”, voegt Hugo toe. In de toekomst zien ze Worcflow dan ook groeien naar een meer allround marketingbureau met hopelijk meer mensen. “Wij denken dat beeld steeds belangrijker wordt en de behoefte aan beeld waar een boodschap in zit blijft groeien”, vertelt Jarno.

Via het stockfoto bedrijf Corepics, waar Jarno ondertussen ook deel van geworden is, wordt er daarnaast nog op een andere behoefte ingespeeld. “Met Corepics erbij bedienen we eigenlijk twee markten, één doelgroep weet wat ‘ie wil, maar kan het niet vinden of moet uniek materiaal hebben en de andere doelgroep zoekt snel iets of heeft misschien minder budget”, vertelt Jarno. “We verkopen over de hele wereld zo’n 50.000 licenties per jaar. We zien onszelf en onze foto’s dus over de hele wereld terug! Met stockfoto’s kunnen we ook goed bijhouden wat er gewenst is. De beelden die in stockfoto’s gevraagd worden zie je bijvoorbeeld ook terug in de vragen voor foto’s in opdracht”, legt Hugo uit. “Maar, lacht Jarno, het leukste van stockfoto’s is vooral dat als ik een tof beeld in mijn hoofd heb, we niet hoeven te wachten totdat iemand ons die opdracht geeft! We kunnen het gewoon maken en verkopen. Als fotograaf is de stockfoto markt één grote speeltuin, alles kan!”

Jarno Kraayvanger en Hugo de Wolf