Bewonersportret Rene Bollen - Betonloods - Concreet Design

Rene Bollen – Concreet Design

Eigenlijk is hij relatief onbekend  binnen De Compagnie, aangezien het bedrijf van René Bollen is gehuisvest op nummer 37 van de Geestbrugkade. Waarom hij speciaal daar zit? Dat wordt duidelijk als je de onverwarmde ruimtes binnenstapt en met eigen ogen ziet waar René’s hart ligt: bij beton.

Bewonersportret Rene Bollen - Betonloods - Concreet Design‘Via mijn contact met Hugo (de Wolf) ben ik aan deze prachtige ruimte gekomen. Ik vertelde hem, dat ik wegging bij Binck36 en op zoek was naar een fabriekshal  met veel daglicht. Toen ik deze ruimte binnenliep was ik op slag verliefd. Dit pand heeft zoveel potentie en past perfect bij het bedrijf, qua sfeer, licht, ruimte en bereikbaarheid.  Daarnaast ligt het ook nog eens prachtig aan het water en dat geeft een heel ander gevoel dan een saai industrieterrein.’

Als we René vragen wanneer zijn liefde voor beton is ontstaan, hoeft hij niet lang na te denken: ‘Tijdens mijn studie industrieel ontwerp aan de TU in Delft. Alleen ben ik na die studie als marketeer bij grote multinationals aan de slag gegaan. Ik heb bij die grote bedrijven ontzettend veel geleerd, met name hoe je een product moet lanceren. Die combinatie van creativiteit en kennis kon ik als startend ondernemer in 2008 goed gebruiken. Het heeft er zelfs toe geleid, dat we in 2009 de Haagse Baby Tycoon Award wonnen voor meest innovatief ontwerp.’

De voor de hand liggende vraag is dan natuurlijk: Wat is er zo innovatief aan je ontwerp? ‘We hebben betonwanden ontwikkeld die we niet gieten, maar moduleren, waardoor je dunnen platen krijgt van ècht beton. Dit betekent dat de onderdelen die we maken hanteerbaar zijn en dat scheelt flink wat kosten. We hebben dit zelf uitgevonden en zijn de enige in de wereld die dit kunnen. Daarom is het een uniek product. Mijn doel is om dit product voor heel veel mensen toegankelijk en toepasbaar te maken in hun interieur en exterieur.  Dat gaat zeker lukken alleen zijn we nog lang niet zo ver.’

Het kost namelijk enorm veel tijd en energie om bestaande klanten te onderhouden en nieuwe doelgroepen aan te boren geeft René toe. ‘Onze doelgroepen zijn architecten en consumenten in de Benelux. Om die te bereiken moeten we relaties opbouwen, bij hen langsgaan en investeren in tijd en materiaal. Maar ondertussen draait de productie ook gewoon door. In die combinatie zit de uitdaging, want ik heb soms gewoon geen tijd over. Daarom richten we ons in deze fase waar het kan op nieuwe doelgroepen en op onze websites concreetdesign en betonloods, omdat we nog geen zichtbare showroom hebben. Die komt er overigens wel, met onze producten in een prachtige glazen kas(t) als eye-catcher in het midden, maar ook dat duurt nog even.’

Bewonersportret Rene Bollen - Betonloods - Concreet DesignHet ontgaat je niet, dat René enorm bevlogen praat over de ruimte waarin hij werkt, over zijn vak en over zijn toekomstplannen. ‘Dit is mijn grootste hobby, mijn studie en werkervaring komen hierin perfect tot uiting. In dit bedrijf is mijn visie als vormgever leidend en daarnaast kan ik mijn product zelf maken. Ik ben er vooral trots op dat ik het in 7 à 8 jaar voor elkaar heb gekregen om naast het verkopen van mijn product, ook iets totaal nieuws heb gecreëerd. En met creëren bedoel ik ‘de techniek van het maken’. Dat is voor mij ondernemerschap.’

Eigenlijk gaat het best lekker met Concreet Design en heeft René de wind in de rug. Dat besef heeft hij ook, maar het betekent niet dat hij daarom rustig achterover hangt. ‘Ik heb nog genoeg te doen en te dromen. Naast het bereiken van nieuwe doelgroepen en de websites bijhouden is de eerstvolgende stap de showroom inrichten. Nu kan ik mijn klanten prima ontvangen, maar het ziet er niet zo uit als ik zou willen. Er komt in het midden van deze ruimte een glazen kas met producten en we zetten alles mooi en overzichtelijk neer. Stap 2 is een winkel. Wat zou het prachtig zijn om betonnen accessoires te maken voor op kleding. Maar goed, dat zijn dromen. Voor de nabije toekomst wil ik mijn energie inzetten om regionaal leverancier te worden en daar moet nog genoeg voor gebeuren. Dus ik ga snel weer aan de slag.’

 

René Bollen

LinkedIn René Bollen
Geestbrugkade 37

Shareworcflow visuele marketing en beeldcommunicatie

 

Discussion

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *